Friday, November 23, 2012

Kuih Bom



Bahan-bahan:-

120 gm Tepung Pulut
20 gm Tepung Gandum
35 gm Gula Kastor
Secubit Garam
100 ml Air
 
Biji Bijan - untuk salut
 
Inti Kelapa/Kacang Merah

Cara-cara :
1. Campurkan kesemua bahan (kecuali bijan dan inti) sehingga sebati menjadi doh yang lembut. Bahagikan kepada 12 ketul.
2. Leperkan seketul doh, letak seketul inti, balut dan bulatkan.
3. Golekkan ke atas biji bijan sehingga menyaluti seluruh permukaan bola kuih.
4. Ulang sehingga habis.
5. Goreng dengan minyak yang dalam sehingga garing.

Friday, November 9, 2012

Mini Apam Balik

Bahan:
2 Cawan Tepong Gandum
1/2 Cawan Gula
1 sudu teh Soda bicarbonate
1 sudu teh Baking powder
1 biji telor
1 1/2 Cawan air
Sedikit perwarna kuning

Inti:
Kacang tanah di tumbuk halus
Gula
sedikit mentega untuk sapuan 

Cara:
Masukkan kesemua bahan tadi dan gaul sehingga sebati.
Sediakan acuan apam, tuang kan adunan tadi  ke dalam acuan, masak dengan api perlahan. Setelah masak angkat, sapukan mentega dan taburlah dengan gula dan kacang tanah.. Lipat dua. Sedia untuk d hidang.



Thursday, November 8, 2012

Kuih Getas



Bahan-bahan :
  • 250 gm tepung pulut
  • 150gm kelapa parut- saya guna kelapa kering...
  • 130 ml air
  • secubit garam
  • * 3/4 cwn gula
  • * 1/2 cwn air
  • * sehelai daun panadan
Cara-cara
  1. Campurkan semua bahan kecuali yg bertanda *, gaul hingga menjadi doh.
  2. Kepal bulat2 dan dileperkan (saya buat bentuk lonjong) ikut suka saiz, ketebalan dan bentuk. Goreng hingga kekuningan
  3. Dikuali lain, masak bahan bertanda * hingga pekat, bebuih dan bertali. Masukkan kuih yg telah siap digoreng. Pastikan api kecil. Bila gula mula terbentuk dan melekat matikan api.
  4. Sedia utuk dimakan, sesuai utk sarapan dan minum petang.

Friday, November 2, 2012

KEK SARANG SEMUT

Oleh: Ma Saly
Sumber Resipi : Naz COSK @ovenkecil.blogspot.com

Bahan untuk gula hangus :

  • 1 cawan gula
  • 1 cawan air panas
  • 2 sudu besar mentega
Cara :
  1. Gula digoreng dengan api sederhana besar.
  2. Bila gula dah agak cair, masukkan air panas (bab ni kena hati-hati sikit tau! Nanti dia meletop-letop).
  3. Masak hingga gula betul-betul larut.
  4. Kemudian masukkan mentega dan kacau hingga ia cair. Tutup api dan ketepikan.
Bahan untuk kek :
  • 4 biji telur
  • 1 cawan susu pekat manis
  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1 sudu kecil esen vanilla
Cara-cara :
  1. Pukul telur hingga kembang (warna telur menjadi pucat).
  2. Masukkan susu pekat manis dan pukul rata. Mulai step ni, boleh curah adunan ke dalam blender je kalau nak.
  3. Masukkan tepung dan soda bikarbonat yang diayak terdahulu sedikit demi sedikit.
  4. Tuangkan asen vanilla.
  5. Akhir sekali, masukkan gula hangus tadi. Perap adunan ini selama 3 hingga 4 jam (bertutup) untuk mendapatkan sarang yang cantik.
  6. Bakar selama 1 jam pada suhu 160 C dengan api bawah sahaja. Kemudian balance terakhir 11 minit tu pula api atas dan bawah.

Monday, October 22, 2012

Murtabak Maggie




Bahan-bahan

1 bungkus mi segera (perasa apa pun takpe) - masak mi sahaja (tanpa perasa ye...) dan toskan airnya
sedikit isi ayam - cincang
1/2 biji bawang besar - potong dadu
daun bawang - optional
1/2 biji cili merah - potong dadu
1 sudu kecil serbuk kari (kalau suka)/perisa mee segera
2 biji telur
garam secukup rasa

Cara-cara
  • Pukul 2 biji telur dalam mangkuk... pukul sikit jer macam nak buat telur dadar tu.
  • Masukkan semua bahan-bahan yang lain (kecuali mi) ke dalam telur dan kacau rata.
  • Boleh juga masukkan perisa mi segera tu. Kalau tak nak, tambah sedikit serbuk kari dan garam sebagai perasa.
  • Panaskan kuali leper dengan sedikit minyak.
  • Ambil separuh dari mi yang dah dicelur tadi dan masukkan separuh daripada campuran telur ke dalam mangkuk kecil dan kacau rata.
  • Bila kuali cukup panas, tuangkan ke atas kuali dan ratakan. Bentukkan la macam murtabak.
  • Masak macam buat murtabak biasa. Jangan lupa terbalikkan untuk pastikan murtabak tu masak dengan sempurna.
  • Dah masak, angkat dan ulang proses masak dengan baki mi dan adunan telur selebihnya.
  • Bila siap, potong dan hidangkan.

Sunday, October 14, 2012

Daging/Ayam Masak Lada Hitam

 

Bahan-bahan 

  • 1/2 kg daging/ayam (dihiris nipis)
  • 1 labu bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 1/2 inci halia
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit
  • 3 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu besar kicap pekat
  • kicap manis sesedap rasa
  • sedikit garam
  • 3 sudu besar sos cili
  • 1 sudu besar sos tomato

Cara-cara

  1. Tumbuk lada hitam hingga hancur, barulah tumbuk halia, bwang putih, dan bawang besar hingga lumat
  2. Gaulkan bhn tumbuk tadi dengan daging yg telah dihiris nipis
  3. Masukkan sos tiram, sos tomato, cili, kicap pekat dan kicap manis, kunyit dan garam. gaul rata
  4. Perap dahulu daging tersebut selama 2 jam sebelum di masak, makin lama perap makin sedap
  5. Panaskan minyak dan goreng daging hingga empuk, tambahkan sedikit air
  6. Setelah masak, boleh dihias dengan hirisan daun bawang, lada, daun sup, dan hirisan bawang.

Kue Tiew Basah


 
Bahan-bahan:
1 pek kue tiew - masuk dlm tapis basuh dan toskan
200gm ayam/daging - dihiris nipis
10 ekor udang besar
2 ikat sawi - dipotong
3 biji telur
2 labu bawang besar - kisar
4 ulas bawang putih - kisar
3 sudu makan cili kisar - nak letak kurang pun boleh
3 sudu makan sos tiram
4 sudu makan kicap
garam, gula dan serbuk perasa secukup rasa
sedikit tepong jagong - untuk memekatkan kuah (d cmpr dgn sedikit air)
minyak untuk menumis

Cara:
panaskan minyak dan tumiskan bahan2 kisar sehingga naik bau
masukkan daging/ayam dan sedikit air
masak sehingga daging empuk
kemudian masukkan sos tiram, cili kisar, kicap, garam, serbuk perasa dan gula
gaulkan sebati dan tumiskan sehingga rempah bertukar warna kegelapan sikit dengan menggunakan api sederhana besar, masukkan udang gaulkan sebati dan biarkan sekejap,masukkan bancuhan tepong jagong gaul sehingga kuahnya pekat.
masukkan pula sawi dan gaul rata, masukan telur, gaul rata bg telur masak
bubuh pula kue tiew. Masak dan hidangkan dengan taburan bwg goreng/cili potong.




Wednesday, September 12, 2012

Telor 3 Rasa


Bahan:
2 biji Telor masin (rebus keras)
2 biji Telor Padi (century egg)
4 biji Telor ayam
Daun bawang
Tomato
Garam
pepper
Cara:
Telor Masin dan telor padi d potong dadu..
Telor ayam d pukul, masukkan garam dan pepper..
Telor padi dan telor masin yg d potong tadi d masukan kedalam acuan kemudian tuangkan telor ayam yg sudah d pukul tadi..taburkan daun bawang dan tomato..Kukus dgn api sederhana sampai masak.

Monday, July 23, 2012

Sunflower Semprit




 By: Masaly
Resipi: Reen Khan Shariff


BAHAN BAHAN

200 GM BUTTER 
80 GM GULA ICING
1 BIJI KUNING TELOR
1 SUDU KECIL ESEN VANILLA
*125 GM TEPUNG GANDUM
*100 GM TEPUNG JAGUNG
*125 GM TEPUNG KASTARD CAP BUNGA RAYA
HIASAN
TERPULANG PADA MASING MASING NAK LETAK APA PUN BOLEH TAPI LAGI SEDAP KALAU BUBUH COKLAT CHIP

BAHAN BERTANDA * DIAYAK

CARANYA
TANPA MENGUNAKAN MIXER JUST GUNA WHISK SAHAJA
PUKUL BUTTER DENGANN GULA
MASUK KUNING TELOR ,ESEN VANILLA DAN PUKUL PELAHAN SUPAYA MESRA
AKHIR SEKALI MASUK KAN TEPUNG2 YANG DI AYAK TADI SEDIKIT DEMI SEDIKIT .DAN KAUP DENGAN PERLAHAN2 SUPAYA MENJADI DOH
GUNAKAN ACUAN SEMPERIT PECAH 15.TEKAN DI ATAS DULANG YANG TELAH DILENGSER  DENGAN SEDIKIT BUTTER
BAKAR PADA SUHU 170 API BAWAH SAHAJA SELAMA 15- 20 MINIT ATAU  FOLLOW PADA OVEN MASING2

SELAMAT MENCUBA ..

TIPS
SUPAYA BISKUT TIDAK KEMBANG ATAU DEBAB
MASA MIX BUTTER DENGAN GULA JGN LAMA SGT ASALKAN SEBATI SAJA.

Wednesday, July 18, 2012

Carnation cOOkies






Resepi : Reen  Khan Shariff
By:Ma Saly
Bahan-bahan :
  • 1 1/4 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan tepung kastard
  • 1/2 cawan tepung jagung
  • 1/2 cawan marjerin / mentega
  • 1/2 sudu kecil  baking powder
  • 1 biji telur
  • 1 sudu kecil esen vanilla 
  • 1/2 cawan gula kastor (dikisar halus) - jika menggunakan gula aising, lebihkan sedikit sukatannya.
  • sedikit strawberry paste 
  • pewarna merah jambu- optional 
Cara-cara :
  1. Tepung gandum, tepung jagung, tepung kastard dan baking powder diayak  bersama.
  2. Pukul gula, mentega dan telur hingga sebati. reen guna whisk sahaja  Masukkan vanila, kacau rata.
  3. Masukkan tepung. kaup pelahan dengan spatula supaya menjadi doh.bahagikan 2 bahagian  1 bahagian di letak kan strawberry paste dan sedikit pewarna merah jambu dan 1 bahagian warna asal.
  4. Simpan di dalam bekas kedap udara sementara membentuknya. 
  5. Untuk membentuk, ambil 2 warna  dan tekan ke dalam acuan biskut semperit pecah 15.
  6. hiaskan dengan coklat chip.atau guna acuan bintang kecil picitkan sedikit atas biskut tadi sebagai hiasan.
  7. Bakar pada 170 C selama 15 -20 minit atau hingga masak.api bawah saja.

Sunday, June 17, 2012

Cornflake Cookies



 
Butter- 100 gms
Caster sugar- 75 gms
Egg- 1 large (slightly beaten)
Vanilla extract- 1/2 tsp
Plain flour- 150 gms
Corn flour- 15 gms
Baking powder- 1/4 tsp (optional)
Plain cornflakes- 40 gms (coarsely crushed)
 
In a bowl mix together the flour, corn flour and baking powder. Keep aside.
Cream together the butter and sugar in a mixing bowl till light and fluffy. You can either use an electric beater or just a hand whisk would do.
Add the lightly beaten egg followed by vanilla extract and mix together for about a minute or so, till they all come together.
Tip in the flour mix and fold with a spatula till no traces of flour is seen. 
Pre-heat the oven to 175C and line a baking tray with baking paper.
Have the crushed cornflakes in a bowl.
Lightly wet your palms and make small balls out of the dough. About 1 tsp in size (approx.)
Roll the balls in cornflakes and place on the tray, about an inch apart.
Bake for 25 minutes or till the cookies become a nice golden brown in colour.
Take the tray out of the oven and leave to set for about 5 minutes after which you can transfer the cookies on to a cooling rack and wait for them to completely cool.
Store them in an air tight container or eat them right away with a cuppa tea :)
Notes: You can replace the caster sugar with normal granulated sugar.
I used Kellogg's cornflakes.
Refrigerate the dough for about half an hour, if you find they are too sticky to make into balls.

Monday, June 4, 2012

Crab with salted Eggs



Ingredients

1kg fresh crabs
1 cup tapioca flour
Oil for deep-frying
3 salted egg yolks (I used salted duck eggs)
5 bird's eye chillies, chopped
2 stalks curry leaves
3 tbsp butter
½ tsp salt or to taste
½ tsp pepper
1½-2 tsp sugar
3 tbsp evaporated milk

Method


  1. Clean the crabs. Remove the pincers and trim the legs. Cut into 4 pieces.
  2. Boil salted eggs for 7-9 minutes. Remove the yolks and use a fork to mash the egg yolks finely.
  3. Make sure the crabs are dry, then toss them in tapioca flour. Deep-fry in hot oil till golden in colour and cooked. Remove and leave aside.
  4. Melt butter in a wok, sauté curry leaves and bird's eye chillies until aromatic. Add salted egg yolks, keep stirring until egg yolks are incorporated into the butter sauce.
  5. Add pepper, salt, sugar and evaporated milk then stir in pre-fried crabs. Stir-fry briskly to mix. Dish out and serve immediately.

Friday, June 1, 2012

Kek Kukus Hitam


 
Bahan:
8 oz Mentega
5 biji Telor
1 cawan Gula Halus
1 1/2 cawan Tepong Gandum*
1 sudu teh Baking Powder*
1 sudu teh Bicarbonate of Soda*  (*di ayak bersama)
1 cawan susu pekat manis
sedikit esen vanilla
1/3 botol Gravy Browning



Cara:
1.Pukul mentega bersama gula sampai kembang.
2.Masukkan Telor satu persatu dan gaul hingga sebati.
3.Masukkan Tepong Gandum yang telah d ayak bersama Baking Powder + Bicarbonate of Soda.
4.Akhir sekali masukkan Susu pekat manis,Gravy Browning & Essen vanilla.
5.Kukus selama 1 1/2jam.

Thursday, May 31, 2012

Kuih Makmur



For the dough :

500 g flour
80 g castor sugar
Ghee ~ enough to make soft dough

For the filling :

300 g groundnuts
70g castor sugar
** I think half recipe of the filling is enough for 1 recipe of the dough

Icing sugar ~ for coating

Method :

1. Combine all the ingredients for the dough to form a soft dough.
2. Place the groundnuts on a tray and bake in the oven.

3. Remove the skin and grind the nuts. Mix well with sugar. Leave aside.
4. Take a bit of dough roll into a ball and then flatten it.
5. Place the filling and cover. Shape it oval, like the shape of a leaf.
6. 'Clip' on top of the dough just to give it a prettier look!

Wednesday, May 30, 2012

Ayam masak Serai

By: Masaly
sumber : maklang lina
Bahan
1 ekor ayam dipotong kecil2
6 batang serai dititik sehingga pecah bawahnya ( sekiranya tidak pecah bawahnya, rasa serai itu kurang dan serai lambat kering)
2 keping asam gelugor
Garam dan kunyit

Bahan untuk di kisar:
6 biji bawang merah
1 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
20 tangkai lada kering dibuang biji dan direbus

Caranya:
Ayam di lumur dengan garam dan kunyit dan digoreng separuh masak
Angkat ayam dan toskan minyaknya
Tumiskan bahan2 yang telah dimesin sehingga agak garing
Masukkan ayam yang telah digoreng separuh masak tadi bersama asam gelugor dan goreng lagi sehingga serai kering. Sekiranya serai belum cukup kering dan tidak naik minyak, ini menunjukkan bahawa ayam serai masih belum siap untuk di makan.
Angkatkan semuanya dan boleh dimakan dengan nasi putih panas2 atau dengan nasi impit.

Saturday, May 26, 2012

Nasi Tomato


By: Ma Saly
Sumber: Dapur Kak Jee
 

BAHAN2NYA:

4 cawan beras Basmathi
3 cawan air
1 tin soup tomato Kimballs (425gms)
1 sudu besar  pes tomato puree
½ cawan susu cair (evap milk)
2 sudu besar minyak sapi
1 sudu besar minyak jagung
100 gms biji gajus  (optional)
2 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
2 inci halia (diketuk)
1 kayu manis*
2 bunga lawang*
3 biji pelaga (cardamons)*
2 helai daun pandan
sedikit garam
daun ketumbar 


 CARA:
Beras dicuci dan direndam selama lebih kurang ½ jam.
Panaskan minyak sapi serta minyak jagung dalam periuk. Kemudian tumis bahan bertanda * hingga wangi. Pastu masukkan bawang merah dan bawang putih yang telah dimayang nipis bersama halia yang telah diketuk serta daun pandan. Apabila bawang sudah nampak keperang2an, masukkan air (3 cawan), 1 tin soup tomato dan  1 sudu pes tomato puree. Biarkan mendidih.
Apabila mendidih, masukkan susu cair, sedikit garam, kacau dan pelankan api.
Toskan beras dan masukkan ke dalam periuk nasi (rice cooker). Masukkan gajus dan tuangkan bahan2 yang telah dimasak tadi. Kacau perlahan2 hingga sebati dan masak.
Apabila sudah masak, kaiskan pelahan2 guna garfu dan tutup semula tudungnya. Masa menghidang, taburkan bawang goreng dan daun ketumbar.



Wednesday, May 23, 2012

Moist Banana cupcake

Ingredients
125g butter
1 cup (200g) white sugar
2 eggs
3 ripe bananas
1 tsp vanilla essence
2 tbsp milk
1/2 tsp bicarbonate soda
1 1/2 cups (185g) self-raising flour
Method :
1. Preheat oven to 190 C. Cream butter and sugar in a bowl until it turns pale and creamy. Gradually add beaten eggs one at a time. Mash banana in a bowl and add in vanilla essence. Mix bicarbonate soda in a cup with the milk.
2. Add the mashed banana mixture into the creamed butter mixture until combined. Alternately add flour and milk mixture mix until just combined.
3. Pour mixture into a greased and lined loaf tin and bake for 45 mins or skewer come out clean.
Cool on cake rack.

Wednesday, April 25, 2012

Apam Ladybird /Bumble Bee



Bahan:
3 biji telor dari peti ais
275gm tepong gandum...
200gm gula halus
150 gm susu segar
3 sudu teh baking powder
1 sudu kecil ovalet
sedikit warna kesukaan
Filling: Bluebery,strawberry..etc.. (ikut kesukaan)
 
Cara:
Masukkan kesemua bahan dan pukul sehingga sebati.
Bahagiakan kepada beberapa bahagian & warnakan
.Masukkan kedlm piping beg dan picitkan sedikit kedalam mangkok kertas. Picitkan sedikit filling dan tutupkan semula dgn adunan tadi.
Dot dotkan d atasnya sebelum d kukus
Kukus selama 5 - 10 minit...dengan api perlahan

Kuih Wajik/Pulut Manis

Bahan:
500g pulut
100g gula pasir
750g gula melaka
3 helai daun pandan
375ml santan pekat
1 1/2 cawan air
sedikit garam

Cuci bersih pulut dan rendam semalaman. Pada keesokan hari, pulut ini hendak lah dikukus sehingga masak. Sementara itu masak gula Melaka, gula pasir, garam, daun pandan dengan 1 1/2 cawan air, sehingga gula larut. Kemudian tapis. Masukkan santan kedalam gula ini dan masakkan sehingga pekat dan bertali, masukkan pulut. Kacau dan masak sehingga adunannya tidak melekat kepada kayu pengacau. Masukkan ke dalam loyang dan ratakan.Sejuk baru potong.

Saturday, April 21, 2012

Kek Kukus Lapis Roti Marrie

By: MaSaly
Source: Dari Dapur CT..
 
Bahan:

3 biji telor grade A
110 gm tepong gandum
110 gm gula castor
1 sudu kecil Baking Powder
1 sudu kecil ovelate
75ml susu cair
1/2 sudu kecil garam
50ml minyak jagong/masak
1 sudu kecil esen vanila
perwarna oren, merah dan kuning
biskut Marrie secukupnya

Cara:

Didihkan air dalam kukusan. 
Ayak tepong gandum bersama baking powder. Campurkan kesemua bahan2 keciali Roti Marrie dan perwarna.
Pukul adunan dengan kelajuan tinggi selama 5 minit sehingga gebu kemudian masukkan minyak dan gaul dengan spatula sehingga sebati.
Alas loyang dengan sedikit minyak  dan glis dengan sedikit butter.
Bahagikan kepada 3 bahagian sama rata dan d beri warna dan kacau rata.
Masukkan adunan pertama dan susunkan roti marries keatasnya dan kukus selamat 5 minit dengan api sederhana kecil.
Buat lagi dengan adunan ke dua, susun roti marries dan kukus selamat 5 minit. Seterusnya adunan terakhir susun roti marries dan kukus lagi selama 10 minit.
Setelah masak biarkan kek  d dalam loyang selamat 10 minit kemudian baru diterbalikan di atas rak dawai supaya sejuk.


Tuesday, April 17, 2012

Kek Batik Coklat



By: MaSaly


BAHAN2:
200g Biskut Marie - patah 4
100g Butter
250g Milk Chocolate
200g Susu Pekat

CARA2:
1. Cairkan coklat - ikut cara yg anda suka, Ma cairkan dlm microwave 1 minit.
Campurkan susu pekat sehingga sebati.
Cairkan butter dlm microwave 30 saat & campurkan sebati.
Masukkan biskut marie & gaul sehingga coklat menyaluti semua biskut.

2. Lapik tin dengan kertas. Saiz 5" x 9"
Tekan adunan ke dalam tin supaya rata.
Simpan dalam peti sejuk sehingga coklat keras.

Potong & hidangkan.

Sunday, April 8, 2012

Nasi Mendey


    • HOMEMADE MENDEY MIXED SPICES:
      2 tablespoon cardoman pods
      2 tablespoon cloves
      2 teaspoon black pepper
      1 whole nutmeg
      1 table spoon deride ginger
      4 bay leaves

      Ingredients:


      1 chicken cut into 4pcs

      2 tablespoon mendey mixed spices

      3 cups basmati rice

      1 tablespoon butter
      1 large onion-finely chopped
      1 small tomato - finely chopped removes seeds
      4 whole cardoman pods
      6 whole cloves
      6 black pepper corns
      4 1/2 cups water or chicken stock

      Method:


      Rub spices and salt all over the chicken, place it in a pan, cook chicken until tender and brown about 40 minutes


      Saute onion and butter until tender and brown, add water spices, salt,rice stir boil then add chopped tomato, simmer cover cook on a very low heat about 20 minutes.


      Serve it with green salad or yogurt with cucumber and mint, dill and tomato chutney.

Saturday, April 7, 2012

Laksa Asam/Penang

Bahan:

Mee Laksa Beras

Bahan Kuah Laksa

1 kg Kembung
3 - 4 ulas asam keping
1/2 labu bawang besar
7 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
3 cm halia
3 - 4 biji cili padi
1 -2 sudu besar cili giling
1/2 cawan air asam jawa
3 cm belacan/Pes Udang
segenggam daun kesum
1 batang bunga kantan
garam secukup rasa

Bahan Ulam Laksa
5 biki telur rebus - d belah dua
1 biji cili merah di hiris
1/2 labu bawang merah di hiris
1/2 biji nenas di hiris
1 batang timun di hiris memanjang
4 biji limau kasturi
4 helai daun salad

Cara

1. Laksa d rendam dalam air sekurang-kurangnya 1/2 jam kemudian d rebus sampai kembang. Toskan dan ketepikan.

2. Kuah Laksa = Ikan d rebus bersama asam keping dan sedikit garam. Kemudian asingkan ikan rebus dan ketepikan air rebusan bersama asam keping tadi.
3. Ikan rebus di ambil isinya lalu d kisar kemudian campurkan isi ikan kisar tadi kedalam air rebusan tadi. Tulang ikan turut d kisar kemudian tapiskan ramuan ini.
4. Kisarkan bawang merah, bawang putih, bawang besar, cili padi dan halia. Bahan kisar ini d campurkan kedalam ramuan ikan rebus tadi, kemudian panaskan periok..
5. Masukkan cili giling dan belacan/pes udang, lalu masukkan air asam jawa.
6. Masukkan daun kesum dan bunga kantan.
7. Kacau perlahan-lahan. Masak hingga mendidih. Rasakan rasa masin, masam dan pedasnya. Bubuhkan garam secukup rasa dan sedia untuk d angkat dan d hidangkan bersama Laksa dan ulam-ulamannya.

Kuih Cara berlauk udang




Bahan-bahan


* 100gm tepung
* 200ml santan
* 1 biji telur
* 1/2 sudu teh garam
* beberapa titik pewarna kuning

inti
* 50 g udang
* 1/4 bawang besar dipotong dadu
* sedikit garam

Hiasan
* Daun bawang/sup dihiris halus
* cili merah dihiris halus

cara-cara inti.
1. Tumis bawang hingga kekuningan dan masukkan udang dan masak sampai udang benar2 masak dan d tambah garam.

Cara-cara

1. Campurkan tepung, santan, telur dan garam. gaul hingga rata.
2. Panaskan acuan, lengser ngan minyak. Masukkan adunan tepung, biar sekejap, masukkan inti tadi dan bahan hiasan.
3. Pastikan api kecil supaya kuih tidak hangus, sbb kuih ni cepat masak, dalam 1-2 minit aje