Monday, December 27, 2010

Bingka SukuN


Buah SUKUN dalam kategori buah bermusim. Dari buah ini boleh di pelbagaikan masakan seperti.. ~ Cucur Sukun~ Bubur Sukun dan Bingka Sukun. Kali ini Ma menghasilkan Bingka Sukun untuk teman2 yang ingin mencuba resipi ini...



Ini lah hasil Bingka Sukun yang dah siap. Rasa yang enak, sedap dan berlemak.

Resipi:
Bahan:
200gm Tepong gandum
600gm Santan (2 pkts santan + 600gm air)
400gm Sukun yang dah masak (d lenyek2kan)
200gm Gula
4 biji telor
30gm mentega cair
sedikit garam
sedikit bijan untuk taburan

Cara:

Buah sukun dan gula di gaulkan sampai sebati.
Kemudian masukkan telor satu persatu, tepong gandum, santan dan garam. Di gaul rata.
Akhir sekali masukkan mentega cair.
Tapiskan dan masukkan ke dalam acuan. Tabur bijan di atasnya sebelum d bakar.
Bakar dgn suhu 180 selama 4o minits, sehingga masak.

Tuesday, December 14, 2010

Jemput - Jemput Nasi Ikan BILIS.


Jemput2 Nasi Ikan Bilis ni tak pernah dengar dan tak pernah merasa. Terima kasih pada teman yang sudi memberi resipi.....

Texture nya begitu lembut dan sangat sedap ...

Resipi::
Bahan-Bahan
  • 2 cwn nasi
  • 2 cwn air
  • 1 biji bwg besar
  • 2 biji bwg putih
  • 1/2 cwn ikan bilis
  • 2 1/2 cwn tepung gandum
  • 1 biji lada besar dihiris nipis (jika suka)
  • Daun sup/bawang (di hiris halus)
  • sedikit garam
  • Minyak untuk mengoreng

Cara Membuatnya
  1. Blend nasi bersama air, masukkan sekali ikan bilis, bwg putih dan bwg besar...kisar sebati.
  2. Masukkan tepung gandum ke dlm bekas dan tuangkan bahan2 kisar tadi...gaul sebati.
  3. Campurkan semua bahan2 hirisan, garam dan gaul sebati.
  4. Panaskan minyak dan goreng adunan cucur hingga masak.

Chiffon Cheese Cake

Semalam mencari-cari resipi chiffon cake... melayari internet.. terjumpa satu resipi ~ Chiffon Cheese Cake. Hari ini mencuba.... texture kek nya terlalu lembut dan bahan2nya simple and mudah di perolehi. Jom sesiapa yang mahu mencuba ..silakan ya.... :)

Resipi:

Bahan A
60 ml susu cair
40 gm krim cheese
25 gm mentega

Bahan B
65 gm tepong gandum
4 biji telor kuning (dipukul sedikit)

Bahan C
4 biji putih telor
100 gm guka caster
1/8 tsp garam halus
1/8 tsp krim of tartar

CARA:
1. Panaskan ketuhar suhu 160 C
2. Satukan A & masak secara double boiler sehingga sebati dan pekat
3. Angkat dan masukkan kedalam B, gaul sehingga sebati, whisk hingga licin dan tidak berketul.
4 Pukul bahan C hingga kembang dan kental kemudian masukkan kedalam B & kaup balikkan hingga sebati.
5. Tuang kedalam loyang 9". Bakar selama 35 - 40 minit.


Selamat MENCUBA...

Wednesday, December 1, 2010

Garlic Roll Bread


Keinginan untuk membuat Garlic Roll Bread sudah tercapai.... Mencari dan mencari resipi dari internet akhirnya berjumpa juga....


Ingredients:

Plain Flour - 1.5 cups
Warm Water- 1/2 cup + 1 tbsp
Yeast - 1/2 tbsp
Salt - 1tsp
Sugar - 1 tbsp
Olive Oil - 1 tbsp + 1 tsp

For Garlic Spread:
Salted butter, at room temperature - 6 tbsp
Minced garlic - 2 tbsp
Chopped coriander leaves - 2 tbsp

How I Made It:

1. Mix flour, yeast, warm water, salt and sugar together until you get a smooth, slightly stick dough.

2. Add oil to your fingertips and knead until the dough springs back when you press with your fingers - about 4-5 mins.

3. Wrap in cling film and allow to double by keeping in a warm place for about 45 mins. Meanwhile, make the garlic spread by simpy mixing all the ingredients.

4. Grease a baking pan or loaf tin with olive oil. I used my Pyrex loaf pan which was the perfect size for 8 mini garlic rolls.

5. Knock down the air in the dough and divide the dough into two equal portions.

6. Transfer one portion of the dough to a floured surface and roll gently into a rough
rectangle of 1/2" thickness. Apply more flour sparingly if sticky.

7. Spread about 2 tbsp of garlic spread on one side.

8. Roll from one end gently and firmly.

9. Cut into half and then each half again into two halves to get 4 equal portions.

10. Now place the rolls with the cut side up in the greased pan.
Repeat the same procedure for the remaining dough.

11. Spread a little milk on the rolls and add the remaining garlic spread on top. I am sure sesame seeds as Suhaina has added will make the flavour even better but I didn't have any.

12. Allow to rise for another 20 minutes. In the mean time preheat the oven to 180C / 375F.

13. Bake for about 30 mins until the top is golden brown. My Pyrex glass pan usually takes longer to bake in, so mine took about 35 mins to bake just right.

These are really really soft and have an amazing flavour. Serve fresh and HOT!!...


Spiral Potatoes



Suka mencuba resipi baru.... kini sudah dapat membuat " Spiral Potato " sendiri.


Ingredients

Small Potatoes, scrubbed
Skewers
Sea Salt
Oil for deep-frying

Method

Cut one end of the potato and put the cut side on a cutting board.
After the slicing the whole potato , gently fan-out the potato until you have an even gap between the slices that gives you the spiral.

Then, proceed to deep-fry the potatoes. Drain the potatoes on a paper towel, and season lightly with some sea salt. Serve immediately.



Tuesday, November 30, 2010

kek Gula Hangus@kek Sarang Semut


Hari ini menceriakan diri....... buat Kek Gula Hangus@ Kek Sarang Semut... Hasil yang sangat mengembirakan hati. Pertama kali mencuba.....


Bahan-bahan

  • 1 cawan gula
  • 1 cawan air panas
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan susu pekat ( guna hampir 3/4 cup sahaja)
  • 2 sudu kecil soda bikarbonat
  • 4 biji telur
  • 2 sudu besar mentega




Cara-cara
  1. Masak gula dengan api sederhana sehingga hangus
  2. Masukkan air panas sedikit-sedikit dan masak lagi hingga gula cair.(hati2 sbb merecik2)
  3. Masukkan mentega. Sejukkan. Ketepikan dulu. Sementara itu....
  4. Pukul telur hingga betul2 kembang dan pekat.
  5. Masukkan susu pekat ke dalam telur tadi, kacau sebati.
  6. Masukkan pula tepung + soda yg sudah di ayak dan sebatikan.
  7. Akhir sekali, masukkan air gula yang dah sejuk.
  8. Perap adunan selama lebih kurang 1-2 jam.
  9. Bakar dengan api sederhana 160-180 selama 1 jam@hingga masak.


Publish Post





Sunday, November 28, 2010

SOft PretZels

Hari ini ingin mencuba resipi yang baru... tadi ternampak satu resipi yang agak mudah didalam internet. So dengan tidak berlengah lagi resipi nya dicatikant kedalam buku resipi lalu cuba membuatnya. Nah hasilnya... :)
Resipi:

Dough ingredients

1 1/2 cups warm water
1 tbsp. sugar
2 tsp. salt
1 package active dry yeast
4 1/2 cups flour
1/4 cup melted butter

In a large mixer fitted with the dough hook, add the water, sugar, and salt to the bowl. Sprinkle the yeast on top and let the mixture sit until it begins to foam, about 5 minutes. Add the flour and the butter. Mix on low speed until combined. Increase the speed and let the mixer knead it for about 5 minutes. You will know that the dough is done when the dough pulls away from the sides of the bowl and the dough is smooth. Transfer the dough to another bowl that has been oiled with some vegetable oil or cooking spray. Cover the dough with plastic wrap and let it sit undisturbed in a warm place until the dough has doubled in size, about an hour.

Turn the dough out onto a floured board. Divide the dough into 8 pieces. Roll each pieces into a 24-inch rope. Make a U shape. Take the two ends and twist them over each other and bring them down, attaching them to the bottom of the U. Press firmly to seal. Place the pretzels on the prepared sheet pans.

Brush with the egg wash and sprinkle salt on top. Bake for 12 to 14 minutes or until the pretzels are golden brown.


Wednesday, November 24, 2010

Roti ..

Sangat sangat berterima kasih kepada sahabat ku dari FB yang duduk kat Shah Alam....Nur Halizan... Ma sangat berbesar hati kerana sudi berkongsi resipi ROTI ni... Hasil yang cukup memuaskan...


BAHAN-BAHANNYA :-)

400 g tepung roti
100 g tepung gandum je)
250 ml air
50 g susu pekat manis
120 g gula halus
100 g mentega
11 g yeast segera
1 camca teh esen vanilla



Dalam process merehatkan roti..


CARA MEMBUATNYA :-)

Satukan semua bahan2 di atas dalam satu bekas besar, kecuali mentega.
Uli hingga menjadi doh, masukkan mentega sedikit demi sedikit sambil terus menguli hingga menjadi doh yang kenyal.
Bulat2 kan doh dan biar 45 minit atau naik.

~~ KAEDAH LAIN :-)

Masukkan semua bahan tadi ke dalam Breadmaker dan pilih setting untuk "doh".
Tekan on dan tunggu hingga siap.
Tumbuk doh untuk membuang udara, bahagikan kepada 16 bahagian yang sama besar,
bulat2kan doh dan susun dalam tin yang telah disapu dengan sedikit mentega.
Tutup dengan kitchen towel bersih dan biar kan 1 jam atau hingga naik.
Bakar dalam oven pada suhu 190C selama 15 - 20 minit.
Sapu mentega pada permukaan roti sejurus dikeluarkan dari oven.
Sejukkan sepenuhnya sebelum dihidang....




Zupa - Zupa Soup...


Satu hidangan yang cukup mengenyangkan. Dapat resipi dari seorang teman FB di Indonesia. Terima kasih ku kepada Evie Riana Novianti.

bahan:-puff pastry siap beli,ptong kotak ssuai ukuran mngkok
-kl bkin sndiri:-
500gr tpg trgu
-1 sm gula pasir
-2kuning tlur
-100gr mntega
-1st garam
-korsvet(lemak lipat)
-air sckupny
smua bhn d aduk jd 1 kec korsvet,stlah adonan kalis,giling adonan setebal 1cm,tempelkan korsvet d permukaanny.lipat 2.
giling kmbali setebal 1cm,kasi korsvet lg,lipat 2lg.
giling lagi,beri korsvet,lipat 3(adonan dtandai 3bagian,lipat kekiri&kekanan)beri korsvet lg,lipat 3 lg...selesai...
baru adonan d potong2 sesuai kebutuhan&dgiling lg kr2 1-2cm...
siap dtempel d mngkok...

bahan sup krim:
-75gr mntega
-75gr bwg bombay cincang
-jamur kalengan(daku ngg pke)
-30gr trigu
-600ml kaldu
-bumbu penyedap(royco or masako)
-sedikit merica(kl suka,dku ngg pake)
-2bh jagung manis(serut kasar)
-wortel,kentang(ptong kecil2)
-makaroni…
-100gr dging ayam(cincang)
-susu cair sesuai selera
Cara:
Panaskan mntega,tumis Bombay smp layu,masukkan jamur,tmbahkan ayam cincan,aduk rata,masukkan k panci
Tuang kaldu smbil d adukrata,masukkan sayur2an…
Tggu smp syuran matang,tmbahkan terigu dcampur air,aduk2,beri penyedap,susu cair..aduk smp kuah mngental…

Penyelesaian:
Tuang sup kdlm mngkuk tahan panas,tutup bagiaan atas mngkok dgn pastry yg sdh d oles kuning tlur,pnggiran mngkok jg dberi putih telur biar pastry menempel..
Oven hingga pastry matang,,sajikan dgn smbel&saos botolan…
Eeehhhmmm nyummmy…..
Slmat mncoba!!!!




Untuk sarapan pagi


Tuesday, November 23, 2010

Ketupat


Menganyam daun ketupat..... sebenarnya baru pandai buat, itu pun belajar dari adik ipar yang terrer.... Bila dah pegang daun apong tu dan mula kan menganyam.... terus menjadi. Suka lah tu.


Hari ini buat sikit untuk juadah petang. Tadikan buat kuah kacang tapi anak reject. Endak berapa suka makan dengan kuah kacang. Request minta masakkan Ayam Kari. Itu lah makan dengan Ayam Kari.

Ayam Kari




Baru keluar dari periok.

Sago Ubi Kayu..


Hari tu ada beli sikit Ubi Kayu tapi simpan dalam peti ais. Sudah 2 - 3 hari enda tahu kan masak apa. Tiba2 ada rasa kan makan Sago Ubi kayu yang macam arwah Mak buat masa kecik2 duluk. Macam ni lah hasil kuih tradisional tu.....

Resipi:

Bahan ~ sukatan sendiri.
Ubi kayu ( d parut )
Sago (untuk masak bubur)
Kelapa kering
sedikit gula
sedikit garam
sedikit perwarna (warna kesukaan)
gula icing untuk taburan

Cara:
Campurkan kesemua bahan kedalam satu bekas.
Gaul rata dan warnakan.
Masukkan kedalam loyang.
Bakar pada suhu 150 selama 20 - 30 minit sehingga masak.
Boleh d makan bersama taburan gula icing...


Selamat mencoba yang teman.






Monday, November 22, 2010

CUPcakes



Bikin Cupcakes untuk minum petang nanti. Gunakan bahan yang sangat simple dan mudah.... Sesiapa yang mahu resipi silakan ambil dari blog ni...

Resipi:

250gm Butter
200 gm Caster sugar
210gm tepong gandum
5 biji telor
1/2 Baking Powder
1tsp essen vanilla

Cara:
Pukul mentega bersama gula sampai kembang.
Masukkan telor satu persatu, kemudian masukkan tepong gandum...gaul rata
Masukkan baking powder dan essen vanilla. gaul sehingga sebati
Masukkan kedalam acuan paper cup.... bakar pada suhu 180 selama 25 minit.

Selamat mencoba....

Tuesday, November 16, 2010

Kek Lapis Nutella

Sempena Aidil Adha semalam...buat Kek Lapis Nutella..... Enak, lembut dan sedap...


Resipi:
Bahan-Bahan
500 gm mentega
180 gm gula
1 sudu teh ovellette
10 biji telur (saiz besar)
1 tin (397gm) susu pekat manis
260 gm tepong Hong Kong
100 gm horlicks
220 gm Nutella

180 – 200gm Nutella untuk di bubuh pada lapisan kek (lebih pun takpe, sedapp..)

Cara:
1) Pukul mentega, gula dan ovalette sehingga kembang (kira-kira 10 minit).
2) Masukkan telur sebiji demi sebiji sambil terus pukul (kira-kira 7-8 minit)
3) Perlahankan speed mixer, bubuh susu pekat manis dan terus pukul.
4) Seterusnya, kurangkan kelajuan mixer hingga ke paras paling perlahan (rendah) lalu masukkan tepung HK dan horlicks sedikit demi sedikit. Pukul hingga sebati dan rata.
5) Bahagikan adunan kpd 2 bahagian. Satu bahagian dibiarkan plain. Yg satu lagi dibubuh Nutella dan dikacau rata.
6) Bakarlah selapis selapis. Pada setiap lapisan cokelat, bubuh lagi Nutella (dgn menggunakan sudu, biarkan ia jatuh sedikit-sedikit di atas lapisan kek.




Saturday, November 13, 2010

Cake POP

Family FUN days.....buat satu pembaharuan dalam baking...... cake POP.... memang fun and easy.

Resipi akan di siarkan kemudian...
Seperti yang di janjikan.... inilah resipi Cake Pop.

Bahan:
1 swiss roll - any flavour
150 gm Cream cheese
50gm icing sugar
Cooking chocolate
Cake decoration

Cara:
Swiss roll di ramas sampai hancus.
Pukul cream cheese bersama icing sugar.
Kemudian masokkan swiss roll tadi dan gaul sampai menjadi doh.
Bulat2kan adunan tadi dan simpankan kedlm peti ais selama 2 jam.

Cairkan cooking chocolate.
Bila cake pop dah keras, celupkan kedalam chocolate cair tadi.
kemudian taburkan dengan kek decoration.
Buatlah sampai habis.
Masukkan ke dalam peti ais sebentar sebelum d makan.

Bingka Kacang Hijau


Buat Bingka Kacang Hijau untuk juadah petang nanti. Sebenarnya ada lebihan kacang hijau yang d rebus semalam...jadi buatlah seloyang..


Resipi:
Bahan:
200gm Tepong gandum
600gm Santan (2 pkts santan + 600gm air)
400gm Kacang Hijau (direbus dan kisar)
200gm Gula
4 biji telor
30gm mentega cair
sedikit garam
sedikit bijan untuk taburan

Cara:
Masukkan kacang hijau d dlm satu bekas, kemudian masukkan telor,gula dan tepong. D gaul rata.

Masukkan santan & garam gaul lagi, akhir sekali masukkan mentega cair.

Tapiskan ke dalam acuan.

Bakar dgn suhu 190 selamat 45 minits.

Siapa2 yang ingin mencuba...silakan ambil resipi d sini....

Tuesday, October 26, 2010

Kek Lapis INDIA

Buat kali pertama membuat Kek Lapis INDIA.... Teruja dengan kecantekan kek ini dan sudah pastinya sedap kerana mengandungi coklat Cadbury... Ini lah rupa Kek Lapis INDIA dari Ma.

Resipi Kek Lapis INDIA ini Ma perolehi dari seorang insan di Internet. Terima kasih kerana berkongsi resipi.
Untuk itu Ma mengurangkan pengunaan gula dan susu manis di dalam Kek ini.

Resipi:

16 oz mentega
10 biji telur
65 gm nestum putih (nestum beras bayi)
300 gm gula
100 gm tepung biskut marie

1 peket santan serbuk (5ogm) -optional
397 gm susu manis
120 gm tepung gandum
coklat cadbury secukupnya

Cara:
Pukul mentega dan gula hingga kembang. Masukkan telur satu persatu hingga habis. Masukkan tepung biskut marie, nestum, tepung gandum, santan dan susu. Gaul rata. Bakar lapisan pertama hingga masak. Ratakan adunan untuk lapisan kedua dan susun coklat cadbury. Bakar hingga masak. Ulang hingga habis.

Kek Lapis INDIA ini memang ternyata sedap. Sesiapa yang ingin mencoba silakan...... selamat mencoba ya teman2.

Friday, October 22, 2010

Kerabu Su'un


Satu daripada kesukaan ku... Kerabu Su'un. Juadah yang asalnya dari Negara Thai.... Satu hidangan yang merupakan pembuka selera..

Resipi:

1 bungkus Su'un
Cili padi
Bunga kantan ~ dihiris
Daun ketumbar
Bawang merah
Udang kering
Kacang Tanah
Sos Ikan (Nam Pla)
Limau Kasturi
udang hidup (rebus)
kacang tanah untuk tabur
Garam
Gula

Cara:
Su'un di rebus dengan air panas sebentar kemudian toskan.
Tumbuk cili padi, bawang merah dan udang kering.
Kacang tanah di tumbuk kasar.
Campurkan bahan tumbuk tadi bersama dengan su'un gaul.
Tambahkan sos ikan, garam, gula bersama perahan air limau.
Akhir sekali taburkan dengan hirisan bunga kantan,daun ketumbar,udang dan kcg tanah.


Wednesday, October 20, 2010

Kuih Lapis Serikaya KOKO


Semalam melihat gamba kuih yang cantek ini d dalam FB..jadi bertanyak kepada yang empunya gambar.... resipi d beri dan di cuba... memang kuih lapis ni sedap, enak dan lembut. Nak resipi..silakan....

Resipi:

Bahan A
300gm tepong gandum
60gm tepong hoen kwee
300 gm gula halus (castor)
2 biji telor
500ml santan KARA
1000ml air
1/2 sudu kecil garam

Bahan B
100ml air panas
25gm serbuk koko (4tbs rata)
(sebatikan menjadi pes koko)

Cara:
Satukan Bahan A, gaul sehingga sebati - tapiskan.
Bagi kepada 2 bahagian (+ - 800ml)

Bahagian 1 - campur B menjadi adunan Koko
Bahagian 2 - campur warna kuning

Panaskan loyang bergris - tuang adunan kuning (+ - 270ml setiap lapisan) kukus selama 5 minit.
Seterusnya tuang kan adunan koko dan kukuslah selama 5 minit dan seterusnya sehingga habis.

Lapisan terakhir, tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus lah selama 15 - 20 minit.

Sejukkan dahulu sebelum di potong.

Hasilnya sangat memuaskan. Terima kasih kepada yang empunya resipi.

~~ selamat mencoba ~~